Kuidas näeb välja ühe keskmise ettevõtte veebilehe valmistamise protsess?
(Ehk teeme puust ja punaseks selgeks, miks kodulehe tegemine nii palju aega võtab).
„Kas veebilehe saaks valmis kuu lõpuks?” on küsimus, mida ma kuulen tihti. “Meil on siis see mess ja tahaksime uue koduka valmis saada”. Vastan alati ausalt – veebilehe tegemine on natuke nagu suvila ehitamine. Teoreetiliselt võid ju selle nädalaga püsti saada, aga kas sooviksid seal päriselt ka elada? Ja kus sa olid paar kuud tagasi? Sa teadsid jupp aega enne, et see mess on tulemas. Sinu viivitamise tõttu peab nüüd keegi teine üle varju hüppama.
Olukord kriitiline niigi, ja mõni tuleb veel siis kauplema, et miks see 5000 maksab, äkki saaks ikka 2000ga?
Sellised lood on kõik päriselt juhtunud. Täiesti normaalne. “Klient on kuningas” nagu öeldakse. Ja see on normaalne, et on vaja kiiresti, kogu maailm peaks seisma jääma, et kogu meeskond kõik muu pooleli jätaks ja ainult sulle töötaks, ja täiesti normaalne on seda kõike teha veel poole hinnaga.
Need soovid ei ole siiski meie puhul läbi läinud, aga see oli hea sissejuhatus teemasse.
Keskmise veebilehe valmistamine võtab tavaliselt kuu või kaks. Ei usu? Las ma seletan sulle samm-sammult, miks see protsess aega võtab ja mis seal vahepeal kõik toimub.
Esimene kohtumine ja ideede kogumine
Kõigepealt saame kokku ja vestleme. Sina räägid, mida vajad, meie küsime, kuulame ja noogutame kaasa. Paneme kirja kõik sinu soovid, ideed, unistused ja mõned mõtted, mille osas pole veel päris kindel. Sellele järgneb esmane hinnapakkumine ning kui see sulle sobib, läheb projekt töösse.
Veebilehe struktuur ja visuaalne planeerimine
Töö algab veebilehe struktuuri ja visuaalse kontseptsiooni loomisega. See pole lihtsalt mõne kriipsu tõmbamine paberile. Toimub mitu koosolekut, kus saad oma mõtteid väljendada, meie lisame omalt poolt ideid ja kõik vajalik pannakse kirja. Need arutelud lõppevad tavaliselt lausega: „See kõik on väga hea, aga mis oleks, kui…?” Ning ideede põrgatamine jätkub.
Disaini loomine ja parandusringid
Kui struktuur ja visuaalne kontseptsioon on paigas, läheb lahti disainitöö. Saadame sulle esmase visandi ja sina ütled selle peale: „Jaa, väga hea, aga…”. Järgneb veel paar parandusringi, millega kaasnevad e-kirjad, videokooslekud ja telefonikõned. See on täiesti normaalne, sest veebileht peab olema ideaalne, mitte „peaaegu hea”.
Arendus peale kavandi kinnitamist
Kui disain saab sinu heakskiidu, algab arendusfaas. Arendajad hakkavad disaini päriselt ellu viima ja loomulikult selgub siin, et mõned disainis lihtsad tundunud asjad pole tegelikkuses üldse nii lihtsad. Vajalikud on täiendavad koosolekud ja täpsustused, sest iga hea idee toob kaasa vähemalt kaks uut küsimust.
Regulaarne suhtlus ja osamaksed
Kogu arenduse vältel hoiame sinuga tihedat suhtlust, näitame edenemist, küsime tagasisidet ja viime sisse muudatused. Loomulikult kaasnevad sellega ka osamaksed, mis annavad sulle kindluse, et projekt liigub õiges suunas ja tulemus vastab ootustele.
Veebilehe põhjalik testimine
Siis tuleb testimine. See pole lihtsalt kiire pilguheit ja „käib küll!” Veebilehte testime erinevates brauserites ja seadmetes ning kontrollime iga nuppu ja linki. Ka sina ja sinu tiim testite lehte ning leiate kindlasti pisivigu, sest värske pilk märkab alati midagi uut.
Avaldamine ja järelkontroll
Kui veebileht on lõpuks sinu domeenil avaldatud, teeme veel järelkontrolli. Selles etapis parandame kõik väiksemad ja suuremad asjad, mis esimesel päeval silma ei hakanud, kuid hiljem kasutajate poolt ilmnevad. Jah, kõik see võtab aega. Aga kas sooviksid tõesti vähemaga leppida?
Siin on üks ajateljega näide, kuidas üks keskmine veebileht valmib. Siin ajateljel on näha selline kesmine 2 kuud kestev ettevõtte veebilehe projekt.
Nagu näed, veebilehe tegemine pole sprint, vaid pigem pikamaajooks. Kuid lõpuks, kui su veebileht särab ja kõik toimib laitmatult, tunned kindlasti uhkust. Ning siis mõtled – tegelikult läks ju päris kiiresti!
Artikli autor:
Martin Palmet
Caotica asutaja, strateeg
Jälgi mind LinkedIn-is →
Kirjutan iga päev veebi, turunduse ja kasvu teemadel.