Mis on roheline veeb? Kas sinu veebileht on roheline?
Ühel päikeselisel hommikul jalutasin roheluses, ja see panigi mõtlema nendel rohe teemadel, rohepööre, keskkonnasõbralik ettevõtlus jne.
Kas veebileht võib ka keskkonda mõjutada?
Jah, kusjuures, võib küll, ja palju rohkem kui arvad.
Kui mõtleme rohelisest ettevõtlusest, tuleb tavaliselt pähe pakendite vähendamine või elektrisäästlikud kontorid. Viimasel ajal AI tulekuga oled kindlasti kuulnud ka sellest, kui tohutult energiat kulub, kui me AI-d tema töö eest täname.
Kuid üha enam räägitakse ka sellest, et veebilehed võivad olla keskkonnasõbralikud või hoopis märkimisväärsed energiakulutajad.
Aga miks peaks sind, ettevõtte juhina, üldse huvitama roheline veeb?
Kuidas veebileht üldse keskkonda mõjutab?
Kui mõtleme internetile, kujutame ette midagi õhulist ja nähtamatut, kõik on justkui kuskil kaalutus olekus õhus, pilves. Aga tegelikult peituvad selle taga tohutud andmekeskused, mis tarbivad väga palju energiat.
Kas sa mõtled sellele, et iga kord, kui sinu klient avab sinu veebilehe, toimub andmevahetus serverite vahel, mis omakorda tarbib elektrit ja toodab CO2.
Eriti palju energiat kulub, kui veebileht on aeglane, keerukas ja täidetud suurte piltide või videotega, mida keegi võib-olla ei vajagi.
Mis kasu on rohelisest veebilehest sinu ettevõttele?
Rohelise veebilehe loomisel on mitmeid praktilisi eeliseid, mis ulatuvad kaugemale kui lihtsalt hea tunne:
- Parem maine ja turundusargument – Tarbijad on aina teadlikumad ning eelistavad ettevõtteid, mis hoolivad keskkonnast. Roheline veeb võib anda sulle olulise konkurentsieelise ja tugevdab brändi mainet, kui seda oskad teadlikult teha.
- Kiiremad laadimisajad – Keskkonnasõbralikud veebilehed on tavaliselt optimeeritud nii, et need laevad kiiremini. Kiirem veeb tähendab õnnelikumaid külastajaid ja paremat positsiooni otsingumootorites.
- Madalamad kulud – Optimeeritud veebilehed tarbivad vähem andmemahu ja seega ka vähem serverimahtu, mis võib pikas perspektiivis vähendada veebimajutuse kulusid.
Kuidas teha oma veebileht roheliseks?
Kui nüüd mõtled, et roheline veebileht kõlab hästi, aga kust alustada, siis siin on mõned lihtsad soovitused, kuidas muuta oma veeb keskkonnasõbralikumaks:
1. Vähenda veebilehe mahtu
Suured pildid ja videod võivad olla ilusad, kuid tihti pole need vajalikud ega kasulikud. Tegelikult on võimalik pilte optimeerida ka nii, et need on mahult võimalikult väiksed ning samas pildi teravus ja kvaliteet suuresti ei halvene.
Optimeeri kõik pildid, vähendades nende mahtu, ilma kvaliteeti märgatavalt kaotamata. Samuti tasub mõelda, kas iga video on tõesti vajalik. Ka videot on võimalik mahult väiksemaks optimeerida nii, et kvaliteet oluliselt ei kannata.
2. Vali roheline veebimajutus
Kas tead, et on olemas veebimajutuse pakkujaid, kes kasutavad taastuvenergiat või kompenseerivad oma CO2-jalajälge? Valides sellise teenusepakkuja, annad selge signaali oma klientidele, et sinu ettevõte mõtleb tulevikule.
3. Kiirenda oma veebilehte
Kiire veebileht mitte ainult ei rõõmusta külastajaid, vaid vähendab ka energiakulu. Kasuta tehnilisi lahendusi nagu vahemälu (cache) ja eemalda üleliigsed pluginad ning skriptid, mis aeglustavad laadimist.
4. Vali lihtne ja selge disain
Lihtsus on veebidisainis alati voorus olnud, nüüd on see ka keskkonnasäästlik. Puhtam ja selgem veebileht tähendab vähem energiat andmevahetuseks ja seega ka väiksemat mõju keskkonnale.
Kusjuures olen tihtipeale tähele pannud, et veebilehe üks trendidest on liikunud just sinna, et enam ei kasutata suuri taustapilte ja videosid, vaid alustatakse kohe ühetoonilise taustaga ja suure tekstiga, et sekundiga selgeks teha, mida ettevõte pakub, ilma suurema tilu-liluta.
5. Analüüsi ja optimeeri regulaarselt
Veebileht ei saa roheliseks niisama hetkega, pigem on see üks pidev protsess. Kasuta tööriistu, mis aitavad mõõta sinu veebilehe energiakasutust ja teha regulaarseid optimeerimisi.
Roheline veeb ei ole lihtsalt trendikas moesõna. See on pigem strateegiline valik, mis võib aidata sinu ettevõttel säästa raha, suurendada külastajate rahulolu ja parandada mainet. Lisaks aitad sellega ka natuke kaasa meie kõigi paremale tulevikule. See võib ka sinu turundussõnumis olla üks kasulik argument.
Artikli autor:
Martin Palmet
Caotica asutaja, strateeg
Jälgi mind LinkedIn-is →
Kirjutan iga päev veebi, turunduse ja kasvu teemadel.