• Teenused
    • Kodulehe disain ja ux
      • Kodulehe disain
      • Kasutajamugavus UX
      • Brändi kuvand
      • Kontode profiilide kujundus
    • Veebilehe arendus
      • Veebilehe arendus
      • WordPress, Webflow, WIX
      • Ekraanidega ühilduvus
      • Seadistused ja erilahendused
    • E-poe disain ja arendus
      • WooCommerce e-poe arendus
      • Veebipoe erilahendused
      • E-poe moodulite arendus
      • Ostuprotsessi optimeerimine
    • Veebihaldus ja tugi
      • Sisuhaldus ja tugiteenused
      • Versioonide uuendused
      • Strateegiline planeerimine
      • SEO otsimootoritele optimeerimine
  • Kogemused
  • Hinnakalkulaator
    • Kui palju maksab kodulehekülg?
    • Kuidas kujuneb teenuse tunnihind?
    • Kui kaua valmib uus koduleht?
    • Milline on igakuine hoolduse hind?
  • Tutvustus
    • Kontaktid
    • Blog
  • Teeme koostööd
  • In English ⚑
  • Menu Menu

Mis saab siis, kui su veebiarendaja kaob täiesti ära?

Sellist olukorda olen kogenud nii mõnedki korrad: „Martin, meil on jama. Veebileht kukkus kokku ja meie arendaja telefon on väljas. Viimane kord, kui teda nägime, rääkis ta midagi Bali reisist, kuid see oli kaks kuud tagasi. Mida me nüüd teeme?“

Tunnistan ausalt, see polnud esimene kord, kui ma sellist lugu kuulen. Kindlasti ei ole tegemist alati Bali reisiga, küll aga vahel mõned veebiarendajad-disainerid otsustavad lihtsalt teha elus kannapöörde ja enam ei paku veebiga seonduvaid teenuseid.

Enamasti just noorematel, algajatel arendajatel ja disaineritel on vahel kombeks „kaduda“ ja paraku juhtub seda sageli just siis, kui neid kõige rohkem vaja on. Sellest polekski midagi, kui nende kadumine ei jätaks sinu ettevõtte veebilehte pantvangi.

See artikkel siin räägibki sellest, kuidas kindlustada ettevõtte sõltumatus ning vältida olukorda, kus su veebileht ripub ühe inimese või agentuuri küljes.

Miks sõltuvus ühest arendajast üldse tekib?

Tavaliselt juhtub see nii: palkad toreda arendaja, kes teeb hea töö, ja sa harjud temaga ära. Kõik sujub, aga vaikselt hakkab tekkima olukord, kus ainult tema teab, kuidas sinu veebileht päriselt töötab. Ta teeb asju kiiresti ja hästi, kuni ühel hetkel… kaob. Võib-olla ta leiab parema töö, kolib teise riiki või lihtsalt kaotab huvi.

Ja siis oledki sa üksi, näpp suus ja veebiandmetele ligipääsu ootamas nagu eksinud kutsikas vihma käes. Ei tea paroole, ei tea isegi, kus su veeb majutub. Kui sa arvad, et see kõlab utoopilisena, et sellist asja ei saa juhtuda. Usu mind, saab ja on juhtunud rohkem kui sa arvatagi oskad.

Millised riskid kaasnevad sõltuvusega?

Kui sinu veebileht sõltub vaid ühest inimesest või agentuurist, oled sa üsna haavatav. Agentuuriga üldiselt nii hull ei ole, kui tegemist on turul kaua tegutsenud ettevõttega. Mida see siis tähendab:

  • Katkestused äris: Kui su veebileht kukub kokku ja ainus inimene, kes seda parandada oskab, on kadunud, siis iga minut on kaotatud raha.
  • Andmekadu: Kui sul puudub juurdepääs varukoopiatele ja arendaja lahkub koos veebimajutuse andmetega, võid sa jääda ilma oma sisust ja klientide infost.
  • Aeg ja raha: Uue arendaja leidmine ja probleemide lahendamine võtab palju aega, mis on ettevõttele alati väga kallis.

Kuidas siis oma ettevõtte sõltumatust tagada?

Siin mõned soovitused, mida võiksid ise kontrollida:

1. Kontrolli alati ligipääse

Kujuta ette, et annad võõrale inimesele oma kodu võtmed ja unustad koopia tegemata. Veebilehega on sama lugu. Kõik ligipääsud (hosting, domeen, admin-paneelid ja e-maili seadistused) peavad alati olema ka sinu käes. Mitte kunagi ära anna kõiki võtmeid arendaja kätte ilma, et sul oleks enda koopia.

2. Korralik dokumentatsioon

Nõua oma arendajalt alati, et ta koostaks korraliku dokumentatsiooni. Ja mitte lihtsalt üldiseid jutte, vaid konkreetsed juhendid ja selgitused, kuidas sinu veebileht toimib ja kuidas olulisi protsesse (varukoopiad, uuendused jne) tehakse. Iga uus arendaja peab suutma dokumentide abil kiiresti aru saada, kuidas asi toimib.

3. Lepingud on sinu sõbrad

Head lepingud ei hoia ära seda, et inimene ära kaob, aga need annavad sulle selged õigused ja kohustused, kui midagi juhtub. Pane kirja ka andmete üleandmise ja dokumentatsiooni nõuded ning õigused veebilehe sisule. Ära kunagi eelda, et „ta ju niikuinii ei kao ära.“

4. Kasuta populaarseid platvorme

Kui veebileht on loodud levinud sisuhaldustarkvaraga (nt WordPress või Drupal), saad kergemini leida uue arendaja, kes asjad kiiresti üle võtab. Mida vähem eksootilisi platvorme, mida käputäis inimesi tunneb, seda lihtsam on su veebileht uuesti käima saada.

5. Varundamine, varundamine, varundamine

Tean, et see kõlab nagu katkine plaat, kuid pean seda kordama: tee regulaarselt varukoopiaid. Ja mitte ainult serverisse, millele on juurdepääs ühel inimesel, vaid ka sõltumatusse kohta (näiteks pilveteenusesse), millele sinul endal alati ligipääs olemas.

6. Kogu endale arendajate kontaktivõrgustik

Pane enda jaoks kõrvale kontaktid paarile usaldusväärsele arendajale või agentuurile, kellega oled vähemalt tutvust teinud. Kui häda käes, saad kiiresti ühendust võtta kellegagi, kes suudab probleemi kohe lahendada.

Mis siis, kui juba oled hätta sattunud?

Kui oled selle artikli leidnud seetõttu, et su arendaja just hetk tagasi kadus, siis tee järgmist:

  • Leia kohe üles veebimajutuse ja domeeni pakkuja ning võta nendega ühendust.
  • Kui sul puudub ligipääs, proovi leida vähemalt üks varasem varukoopia veebilehest.
  • Otsi kiiresti uus professionaalne partner, kes aitaks sul veebilehe päästa ja uuesti tööle panna.

Kui oled õnneks veel rahulikus olukorras, võta see artikkel kui hoiatus ja kontrolli kohe, kas sinu ettevõte on piisavalt sõltumatu. Usu mind, tulevikus tänad ennast!

Nagu ütleb vana hea Murphy seadus, kui midagi saab valesti minna, siis kindlasti ka läheb. Aga sina saad teha nii, et see ei lõppeks katastroofiga.

Ja see ongi kõik, mida vaja teada sellest, kuidas vältida seda, et su veebiarendaja kaob koos kogu sinu veebiga Bali saartele kokteile jooma. Edu ja püsivust!

Follow a manual added link
Mis saab siis, kui su veebiarendaja kaob täiesti ära?
Follow a manual added link

Artikli autor:

Martin Palmet

Caotica asutaja, strateeg

Jälgi mind LinkedIn-is →

Kirjutan iga päev veebi, turunduse ja kasvu teemadel.

Loe lisaks

  • Veeb ilma koodita? Tere tulemast no-code ja low-code maailma.
    Veeb ilma koodita? Tere tulemast no-code ja low-code maailma.
  • Misasi on disainisüsteem ja miks see su veebilehel üldse oluline on?
    Misasi on disainisüsteem ja miks see su veebilehel üldse oluline on?
  • Mis saab siis, kui su veebiarendaja kaob täiesti ära?
    Mis saab siis, kui su veebiarendaja kaob täiesti ära?
  • Kas sinu veeb läbib Google'i Core Web Vitals (PageSpeed) testi?
    Kas sinu veeb läbib Google’i Core Web Vitals (PageSpeed) testi?
  • Kas WordPress on ikka parim valik sinu ettevõtte veebileheks?
    Kas WordPress on ikka parim valik sinu ettevõtte veebileheks?
  • Mis on roheline veeb? Kas sinu veebileht on roheline?
    Mis on roheline veeb? Kas sinu veebileht on roheline?
  • Kui kindel sa oled, et sinu veebileht peab vastu pahatahtlike rünnakule?
    Kui kindel sa oled, et sinu veebileht peab vastu häkkerite rünnakule?
  • Mis asi on UX-disain ja kuidas muuta veebikülastajad päriselt klientideks?
    Mis asi on UX-disain ja kuidas muuta veebikülastajad päriselt klientideks?
  • Aeg ei tööta sinu veebilehe heaks, vaid selle vastu
    Aeg ei tööta sinu veebilehe heaks, vaid selle vastu
  • WCAG pole pelgalt mugavus, vaid tark äriotsus?
    WCAG pole pelgalt mugavus, vaid tark äriotsus

Blog
Tutvustus
Kontaktid

+372 534 69 8 69

hello@caotica.ee

  • Kodulehe disain, kujundus
  • Graafiline disain ja bränd
  • Kasutajamugavus
  • Kontode profiilide kujundus
  • E-poe valmistamine
  • Protsesside optimeerimine
  • Veebilehe arendus
  • WordPress sisuhaldustarkvara
  • Seadistused ja erilahendused
  • Sisuhaldus ja tugiteenused
  • SEO optimeerimine
  • Strateegiline planeerimine
© 2025 Caotica OÜ Copyright. Kõik õigused kaitstud.
  • Privaatsus
  • Kasutustingimused
Scroll to top