Kui kaua valmib uus koduleht?
Üks sagedasemaid küsimusi, mida uutelt klientidelt kuulen, on: „Kui kaua läheb aega uue kodulehe tegemiseks?“ Vastus on üldiselt sama – see sõltub paljudest teguritest. Ehkki iga projekti puhul teeme hinnakalkulatsiooni ja määrame eeldatava valmimise tähtaja, pole veebilehe tegemine siiski ainult tegijast sõltuv protsess. Vaatame lähemalt, mis mõjutab projekti valmimistähtaega ning kuidas vältida levinud komistuskive.
Lihtsam projekt – kiiresti ja valutult
Kui soovid luua lihtsamat kodulehte, võib selle tööprotsess olla äärmiselt kiire ja lihtne. Sageli piisab vaid e-maili kirjavahetusest, et vajalik info paika panna. Oleme mõne kiireloomulise kampaaniaveebi ka päevaga kokku “klopsinud” ja hiljem vajadusel paremaks timminud. Mõnel juhul on võimalik uus veebileht valmis saada juba paari nädala jooksul. Kiire ja selge suhtlus on siin võtmetähtsusega.
Põhjalikum projekt – rohkem planeerimist
Kui tegemist on põhjalikuma projektiga, analüüsime põhjalikult läbi kõik võimalikud kitsaskohad ning koostame tööde ajakava, kus visualiseerime erinevaid etappe. Sellised projektid võivad võtta aega mitu kuud, sest oluline on luua veebileht, mis tõesti täidab ettevõtte eesmärke ja on funktsionaalne. Selliste projektide puhul ainuüksi disainikavandite ja prototüüpide peale võib minna paar kuud, kui meeskond on suur ja arvajaid palju.
Suured ja mitmetahulised projektid – etapiviisiline lähenemine
Suurte projektide puhul jaotame töö etappidesse ning fikseerime sageli ka kuutasu. Sellised projektid võivad kesta mitmeid kuid või isegi kuni aasta, sest töö on kompleksne ning nõuab pidevat suhtlust, analüüsi ja testimist. Üsna levinud on selline lähenemine riigihangete puhul. Oleme mitmel osalenud ning seal võtavad protsessid üldiselt kauem aega.
Miks veebiprojektid “venivad”?
Kuigi meie meeskonnal võib kõik ajaliselt hästi planeeritud olla, ei kulge iga projekt alati plaanikohaselt. Levinumad põhjused, miks uue kodulehe valmimine võib edasi lükkuda on meie kogemuse põhjal järgmised:
1. Ootamatused ettevõttes
Mõnikord tuleb ette olukordi, kus kõik tundub paigas olevat – ettemaks on tehtud, töö algab hoogsalt ning tähtaeg on selge. Kuid siis juhtub midagi ootamatut – juhtkonna muutus, eelarvekärped või investorite otsus raha “kraanid kinni keerata”. Sellisel juhul tuleb projekt edasi lükata, ja vahel mitte paari nädala, vaid mitme kuu võrra. Mõnel kurvemal korral on juhtunud ka nii, et ettevõte lihtsalt läheb vahepeal pankrotti ja kõik jääbki pooleli.
2. Töö käigus tekivad uued ideed
Kõige sagedasem põhjus, miks tähtajad edasi nihkuvad, on kliendi soovid ja uued ideed, mis tekivad töö käigus. „Äkki proovime seda? Lisame ka selle funktsionaalsuse! Oot, teeme hoopis algse plaani järgi…“ Sellised olukorrad tekivad sageli siis, kui algne eesmärk ja strateegia pole lõpuni läbi mõeldud. Seetõttu on tähtis juba alguses oma vajadused hästi läbi mõelda ja kirja panna.
Meil on kogemusi mitme ettevõttega, kellele selline plaanide muutus on täiesti aksepteeritav, ehk ongi okei, kui uus veeb tähtaegselt ei valmi ja nihkub paar kolm kuud edasi, sest soovitakse võtta nii palju aega kui vaja, et tuleks see sobiv ja hea tulemus.
3. Tagasiside viibib
Kodulehe tegemisel on erinevaid etappe, kus vajame kliendilt kiiret tagasisidet – olgu selleks ligipääsud veebikeskkondadele, materjalide edastamine, disaini kinnitamine või sisuloome heakskiitmine. Kui tagasiside viibib nädal või isegi kauem, venib ka projekti tähtaeg. Siin on oluline meeles pidada, et kiire reageerimine tagab ka kiirema valmimise.
Jällegi, kui tähtaeg ei ole kriitiline, siis meeskond võtabki rahulikumalt, mõõdetakse mitu korda enne kui lõigatakse.
Kuidas venimist vältida?
Üldiselt me räägime selle teema alati alguses läbi, kui kriitiline on tähtajaks valmimine. Paraku on vahel olnud olukordi, kus näidatakse näpuga ja otsitakse süüdlasi, kui midagi ei klapi. Selleks ongi hea kohe alguses avatud kaartidega olukord selgeks rääkida. Kui soovid vältida, et sinu veebiprojekt venima jääks, pea silmas neid lihtsaid nõuandeid:
- Usalda oma koostööpartnerit ja ole suhtluses aktiivne.
- Tee juba alguses selgeks veebilehe eesmärk ja sellest tulenev funktsionaalsus.
- Lepi juba alguses kokku protsessides, tähtaegades ja võimalikest riskidest, et kõik ootamatused oleksid hallatavad.
Võtaks selle teema kokku selliselt: uue kodulehe valmimise aeg sõltub suuresti ka kliendi valmisolekust ja selgest visioonist. Kui koostöö sujub ladusalt ja eesmärgid on selged, valmib ka uus veebileht kiiremini ja tulemuslikumalt.
Artikli autor:
Martin Palmet
Caotica asutaja, strateeg
Jälgi mind LinkedIn-is →
Kirjutan iga päev veebi, turunduse ja kasvu teemadel.