Veeb ilma koodita? Tere tulemast no-code ja low-code maailma.
Kunagi oli nii, et kui tahtsid kodulehte, pidid leidma kellegi, kes oskab HTML-i, CSS-i ja PHP-d. Tänaseks on olukord muutunud. Väga palju. Nüüd võid veebilehe valmis teha isegi siis, kui su suurim tehniline saavutus on Wordi dokumendis leheküljenumbrite lisamine. Tere tulemast no-code ja low-code maailma.
Aga mis need asjad üldse on? Ja kas tõesti saab ühe klikiga valmis teha midagi, mille eest varem tuhandeid eurosid maksti? Lühike vastus: jah ja ei.
Vaatame asja lähemalt.
Mis on no-code ja low-code?
No-code tähendab sõna otseses mõttes “ilma koodita”. Need on platvormid, kus saad veebilehti, äppe või muid digilahendusi kokku panna drag-and-drop stiilis, nagu legosid.
Low-code on peaaegu sama, aga annab vajadusel võimaluse koodi natuke näppida. Ehk kui no-code on nagu IKEA mööbel, kus paned kõik juhendi järgi kokku, siis low-code võimaldab vajadusel sahtlile uue käepideme külge kruvida.
Tuntumad platvormid?
- No-code: Wix, Squarespace, Webflow
- Low-code: Bubble, OutSystems, AppGyver
Lisaks on tuntumatel sisuhaldusplatvormidele (WordPress) loodud ka eraldi editorid, mis võimaldavad sul drag-n-drop valmisehitatud moodulite abil veebilehe valmis ehitada, ilma, et peaksid ühtegi rida koodi tundma.
Miks need platvormid nii kiiresti populaarsust koguvad?
Põhjuseid on mitu:
- Kiirus. Kui traditsiooniline arendus võtab nädalatest kuudeni, siis no-code platvormil võib sul lihtne veebileht valmis olla ühe päevaga.
- Kulu. Pole vaja palgata tervet arendustiimi. Piisab ühest mõistlikust inimesest, kes jaksab nuppude vahel klõpsida.
- Kontroll. Väikeettevõtte juht saab oma lehe ise hallata, muuta, täiendada – ilma igakordse arendajale helistamiseta.
- Prototüüpimine. Startupid saavad oma ideid kiirelt testida ilma suuri summasid kulutamata.
Aga milles konks seisneb?
Nagu igal heal asjal, on ka no-code ja low-code lahendustel omad piirangud.
1. Paindlikkus on mõneti piiratud
Kui sa tahad midagi väga spetsiifilist (näiteks custom ERP ühendust, automaatset PDF-generatsiooni või keerulisi animatsioone), siis no-code platvormid jäävad lihtsalt jänni. Või hakkavad kokku jooksma nagu Windows 98.
2. Kasutajaliidese piirid
Disain on küll ilus ja moodne, aga lõpuks näevad paljud no-code lehed välja nagu… no-code lehed. Ehk veidi sarnased, veidi steriilsed. Kui tahad ainulaadset elamust, siis tuleb ikkagi disainer ja arendaja appi võtta.
3. Kulu võib siiski koguneda
Kuigi esialgu on platvormid soodsad (või isegi tasuta), siis kasvades tulevad mängu tasulised lisad, andmemahud ja piirangute eemaldamised. Lõpuks võib juhtuda, et maksad rohkem kui arendusele oleks kulunud.
4. Sõltuvus platvormist
Kui paned kogu oma veebilehe üles mõnele konkreetselt suletud platvormile, siis oled sellega seotud nagu vanaemaga ühises pangakontol – sa ei saa midagi teha ilma tema nõusolekuta. Ehk teisisõnu: kui platvorm midagi muudab või kinni paneb, oled sina lõhkise küna ees.
Millal on no-code hea valik?
Sul on väike või keskmine ettevõte ja vajad lihtsat, selget, informatiivset veebilehte.
Sul on kiire, vaja kampaanialeht homme tööle panna.
Tahad ideed testida enne, kui midagi suurt arendama hakata.
Su eelarve on piiratud ja sa ei soovi kohe suurt arendusprojekti ette võtta.
Millal pigem mitte?
Sinu veebileht peab olema väga unikaalne ja tehniliselt keerukas.
Sul on vaja tugevat SEO-d, maksimaalset kiirust ja täpset kontrolli kõigi detailide üle.
Tegu on suuremahulise e-kaubanduse või ärikriitilise süsteemiga.
Soovid täielikku sõltumatust ja koodi üle omandit.
Kokkuvõtteks
No-code ja low-code platvormid on tulnud selleks, et jääda. Need ei asenda kõike, aga teevad veebimaailma palju kättesaadavamaks ja kiiremaks. See on nagu elektritõuks, ei vii sind küll Pariisist Berliini, aga kontorisse jõuad nendega kiiremini kui jala.
Kui sa ei tea, kas sinu järgmine veebileht võiks sündida no-code abil, siis räägime. Me Caoticas teame, millal tasub no-code’iga minna ja millal on targem kutsuda arendaja, kes teab, kus HTML lõpeb ja JavaScript algab.
Sest veeb ei pea alati olema kallis ja keeruline. Aga ta peab töötama. Ja mõnikord töötab kõige paremini just lihtne lahendus.
Artikli autor:
Martin Palmet
Caotica asutaja, strateeg
Jälgi mind LinkedIn-is →
Kirjutan iga päev veebi, turunduse ja kasvu teemadel.