Tumeda režiimi (dark mode) trend ja vajadus
Mul üks sõber on tõsine öökull. Ka mulle endale tegelikult meeldib tihtipeale vaikuses õhtuti tööd teha. Kui tavalised inimesed kustutavad tuled ja panevad silmad kinni, süttib arvutiekraan ja algab produktiivsem aeg. Ühel juhulikul trehvamisel see sama sõber hakkas dark mode-ist rääkima, sest ta pani tähele, et sellest on üks tõsine trend saanud. Küsimus oli, kas veebidisainerid ei tea, et inimesed surfavad ka öösiti? Et võiks ju olla tume režiim valikus olemas.
See pani mind mõtlema, miks veebilehtede tumedast režiimist ehk „dark mode’ist“ on saanud viimasel ajal niivõrd populaarne trend ja kas see on lihtsalt üks trend või hoopis praktiline vajadus. Kas tegelikult ka peaks igal ettevõtte veebilehel olema tumeda režiimi sisselülitamise võimalus?
Tumeda režiimi plahvatuslik kasv
Kui sa oled viimastel aastatel ringi klikkinud populaarsetel veebilehtedel või rakendustes, oled kindlasti märganud väikest kuunuppu, mis aktiveerib tumeda režiimi. Google, Facebook, Instagram, YouTube – kõik nad pakuvad seda varianti ja seda mitte ilmaasjata. Tume režiim pole pelgalt väike lisandus, vaid sellest on saanud tõsine konkurentsieelis veebikeskkonnas.
Kuidas tume režiim silmi säästab?
Kui oled proovinud pimedas ruumis heleda ekraaniga töötada, tead, et see tunne pole just eriti meeldiv. Hele taust ja ere valgus sunnivad silmi pidevalt fokusseerima ja põhjustavad väsimust. Tume režiim aga vähendab ekraani kiirgust, pakkudes pehmema kontrasti, mis on öisel ajal või hämaramas keskkonnas mugavam.
Ma tean mitmeid tuttavaid ja kolleege, kes on vaikimisi kõik programmid endal arvutis tumedale režiimile keeranud, ja seda mitte ainult õhtusteks aegadeks, vaid jäädavalt.
On isegi uuringuid, mis kinnitavad, et tumeda režiimiga veebilehed aitavad vähendada silmade koormust ja parandavad kasutajate keskendumisvõimet. Üksnes see võiks juba olla piisav põhjus tumeda režiimi lisamiseks, eriti kui soovid, et su veebilehte külastaksid inimesed kauem ja sagedamini.
Pikem külastusaeg ja suurem rahulolu
Veebianalüütikud on jõudnud järeldusele, et tumeda režiimi olemasolu suurendab veebilehe külastusaega ja vähendab kiiret lahkumist ehk „bounce rate’i“. Põhjus on lihtne – mugavus. Kui inimesel on mugav ja meeldiv, jääb ta veebilehele kauemaks. Seega on tegemist otsese seosega veebilehe kasutajakogemuse ja äritulemuste vahel.
Kujuta nüüd ette, et sinu klient otsustab keset ööd otsida infot või sooritada ostu ning valib just sinu lehe, sest see pakub silmadele mugavat lahendust. Väikesest kasutajamugavuse detailist võib saada sinu ettevõttele suur konkurentsieelis.
Aga kas see sobib ka minu veebilehele?
Mõistagi on tumeda režiimi puhul oluline veenduda, et see sobib sinu veebilehe kujunduse ja brändi iseloomuga. Kui sinu ettevõtte visuaalne stiil põhineb eredatel ja värvikatel toonidel, võib tumeda režiimi rakendamine vajada hoolikat planeerimist ja professionaalset disaini, et säilitada brändi visuaalne terviklikkus.
Siiski tasub meeles pidada, et kasutajate nõudlus tumeda režiimi järele kasvab ning veebilehe külastajad hindavad kõrgelt võimalust valida endale sobiv ekraanikuva.
Samas, iga trendiga ei pea nüüd kaasa tormama. Kui su ehitusettevõttel on üks tutvustav veebileht, kus käib 4 inimest nädalas, et sealt telefoninumbrit otsida, siis mõistagi pole neid vidinaid vaja. Me räägime siin ikkagi veebikeskkondadest, mida külastab suurem hulk inimesi ning nad viibivad sellel lehel kauem aega. Ainult sellisel juhul on mõistlik lisada selliseid mugavuslahendusi nagu selleks on dark mode.
Kuidas tumedat režiimi edukalt rakendada?
Kui oled otsustanud tumeda režiimi oma veebilehele lisada, siis siin on paar olulist soovitust:
- Veendu, et kontrast tekstide ja tausta vahel oleks piisav, et kasutajad ei peaks pingutama silmi.
- Testi režiimi erinevatel seadmetel ja ekraanisuurustel, et veenduda selle toimivuses.
- Anna kasutajatele lihtne võimalus tumedat režiimi sisse ja välja lülitada.
- Küsi tagasisidet ja jälgi veebilehe statistikat, et mõista, kuidas kasutajad uut funktsiooni kasutavad.
Kokkuvõtteks: mitte lihtsalt trend, vaid vajadus
Tumeda režiimi trend ei ole lihtsalt ajutine moevool, vaid oluline osa kaasaegsest ja kasutajakesksest veebidisainist. Tegelikult trendid, mis veebi tulevad need vaikselt tulevad selleks et jääda ja mitmed saavadki normaalsuseks. See aitab sinu ettevõttel pakkuda paremat kasutajakogemust, säästa inimeste silmi ja hoida neid kauem veebilehel.
Kui sa nüüd mõtled, et sinu veebileht võiks samuti sellest trendist osa saada, siis halba see ei tee. Aga samas mõtle ka sellele, kas see investeering on ka tegelikult mõistlik. Kui sul on veebipood, kus inimesed pikemalt aega veedavad, ostlevad, uurivad, loevad jne, siis tume režiim jätab sinu brändist lihtsalt professionaalse ja hooliva mulje. Aga, kui su veebileht on pigem visiitkaart, kus on väike tutvustsus, kontaktid ja sellel lehel ei käida palju, siis selliste vidinate lisamine on tegelikult “over kill” ehk eesti keeles – piinlik ülepingutamine.
Artikli autor:
Martin Palmet
Caotica asutaja, strateeg
Jälgi mind LinkedIn-is →
Kirjutan iga päev veebi, turunduse ja kasvu teemadel.