Ilus veebileht pole eesmärk. Aga mis siis on?
(Ehk teeme selgeks, kuidas välja selgitada, mis on sinu veebilehe eesmärk?)
Kui sa oled kunagi mõelnud, et su ettevõtte veebileht võiks olla natuke rohkem kui lihtsalt kaunis visiitkaart, mis ülejärgmisel päeval ununeb kuhugi digimaailma tolmu koguma, siis oled õigel teel. Enne, kui võtad ühendust mõne veebidisaineriga või saadad välja järjekordse hinnapäringu, on väga oluline läbi mõelda, mida sa selle veebilehega üldse saavutada tahad. Tee see endale kõigepealt selgeks. Sest – ja see võib sind üllatada – lihtsalt sellepärast, et “kõigil teistel on”, pole just eriti hea põhjus veebilehe tegemiseks.
Aga millest siis üldse alustada?
Esimene küsimus: kas seda lehte üldse on vaja?
Tundub loogiline küsimus, eks? Aga tegelikult unustatakse see tihti ära. Veebileht ei peaks olema asi, mis lihtsalt on. Sellel peab olema konkreetne eesmärk, sest ainult nii saad mõõta, kas investeering tasub end ära või mitte.
Näiteks, kas sa tahad, et inimesed ostaksid sinu tooteid veebist? Kas soovid, et nad helistaksid sulle ja küsiksid pakkumist? Või hoopis, et nad loeksid sinu blogi ja jagaksid infot edasi? See kõik mõjutab väga palju seda, kuidas sinu veebileht välja peaks nägema ja millist infot seal kindlasti olema peaks.
Mis eesmärke veebilehele üldse panna saab?
Toome mõningaid näiteid, milliste eesmärkide järgi oma veebilehte võiks üles ehitada.
- E-poe või müügilehe eesmärk – soovid konkreetseid oste või tellimusi. See tähendab, et kogu veebilehe struktuur peab suunama külastajat ostuni. Alates sellest hetkest, kui inimene näeb kuskil reklaami, kuni selleni, et ta reklaamist satub su maandumislehele, kuni selleni, et ta sooritab ostu ja saab tänukirja postkasti. Kogu teekond peaks olema läbimõeldud.
- Visiitkaardi-tüüpi veebilehe eesmärk – soovid anda külastajale kiire ülevaate sellest, kes sa oled, mida teed ja kuidas sind kätte saada. Ehk visiitkaardi-tüüpi veebilehe eesmärk võiks olla mulje avaldamine, eristumine teiste sarnaste seas, tugev brändikuvand ja hästi selge sõnum, mida külastaja peaks edasi tegema.
- Teenustele suunatud veebileht – eesmärgiks on panna külastajad küsima pakkumist või registreerima end konsultatsioonile.
- Infopõhine või blogile suunatud veebileht – eesmärk on tõsta teadlikkust, luua autoriteeti, arvamusliidri positsiooni ja kaasata inimesi jagama sinu sisu.
Kuidas oma eesmärki planeerida?
Nüüd, kui oled aru saanud, mis tüüpi veebilehte sul vaja võiks minna, on aeg seada konkreetne eesmärk. Üks lihtsamaid ja efektiivsemaid meetodeid selleks on SMART-meetod.
SMART tähendab põhimõtteliselt seda, et su eesmärk peab olema:
- Spetsiifiline – selgelt sõnastatud ja konkreetne.
- Mõõdetav – sa pead saama mõõta, kas sa oled selle saavutanud või mitte.
- Ambitsioonikas, aga saavutatav – eesmärk peab olema piisavalt motiveeriv, aga mitte võimatu.
- Relevantne – eesmärk peab olema oluline just sinu ettevõtte jaoks.
- Tähtajaga – ilma tähtajata jäävad eesmärgid lihtsalt headeks kavatsusteks.
Näiteks, SMART eesmärk võiks kõlada nii: „Soovime, et meie veebilehe kaudu küsiks hinnapakkumist vähemalt 15 uut klienti kuus järgmise poole aasta jooksul.“
Selliselt sõnastatud eesmärk annab sulle selge sihi ja võimaluse mõõta tulemust. Kui kuue kuu pärast saad iga kuu 15 hinnapakkumist või rohkem, võid julgelt öelda, et veebilehe investeering tasus end ära. Kui seda ei juhtu, siis võid süüdistada veebilehe valmistajat (hehheeee!) või siis mõõdikuid analüüsida ja leida kohti parandusteks.
Mis juhtub, kui eesmärki pole?
Kui sa ei pane oma veebilehele konkreetset eesmärki, siis võib üsna kindel olla, et su veebileht jääb lihtsalt üheks järjekordseks “kaootiliseks asjaks”, mis eriti kellelegi korda ei lähe. Halvemal juhul kulutad sa raha millelegi, mis ei too sulle ühtegi uut klienti ega aita ettevõtte kasvule kaasa.
Ära tee seda viga.
Tihti näen, kuidas ettevõtted alustavad veebilehe tegemist ilma igasuguse plaanita. Lõpuks kulutatakse aega ja raha, aga tulemuseks on midagi, mis ei tööta ega too oodatud tulemusi. Kui sa ei tea täpselt, mida oma veebilehega peale hakata, siis oota veidi. Mõtle läbi, mida sa tegelikult vajad ja mida soovid saavutada. Alles siis alusta hinnapäringute saatmist.
Veebileht pole lihtsalt asi, mida “peab tegema”. See on ettevõtte digitaalne tööriist, mille kaudu lood suhteid. Ja nagu heade suhete puhul ikka, ilma konkreetsete eesmärkideta on raske saavutada midagi tõeliselt väärtuslikku.
Artikli autor:
Martin Palmet
Caotica asutaja, strateeg
Jälgi mind LinkedIn-is →
Kirjutan iga päev veebi, turunduse ja kasvu teemadel.