Kuidas valida veebilehe tegijat ilma pead kaotamata?
Veebilehe tegijat valida on umbes sama nagu otsida head hambaarsti või lapsehoidjat – tundub, et kõik lubavad piimamägesid, aga pärast jääb ikka natuke kripeldama. Kui sa ei taha, et su tulevane koduleht näeks välja nagu 2005. aasta PowerPointi slaid või jääkski “tuleb järgmine nädal valmis” faasi, siis tasub korraks aeg maha võtta ja mõned asjad enne valikut läbi mõelda.
Allpool panin kirja mõned olulised punktid, millele tähelepanu pöörata. Mitte Wikipedia tasemel akadeemiline loetelu, vaid elust enesest – kogemusest ja kõrvetustest.
1. Kogemus – kui palju neid on?
Kogemus ei võrdu automaatselt kvaliteediga, aga on abiks küll. Keegi, kes on veebilehti teinud kümme aastat, on tõenäoliselt juba kõik suuremad apsakad läbi elanud (ja loodetavasti neist ka õppinud). Vaata, kui kaua nad on tegutsenud. Kas nad räägivad ainult sellest, kui äge kõik saab olema, või oskavad nad ka ette öelda, mis võib valesti minna?
2. Portfoolio – tehtud tööd
Kui keegi räägib, et on “teinud mitmeid kodulehti”, aga pole võimalik neid kusagilt vaadata… siis on midagi mäda. Hea tegija näitab oma töid. Vaata, kas stiil ja lähenemine sobib sinu brändiga. Kas lehed näevad välja nagu turundusrelvad või rohkem nagu PowerPointi esitlused keskkoolist?
3. Kommunikatsioon – kas ta kuulab sind?
Juba esimesest kirjavahetusest saad aimu, kas inimene (või tiim) kuulab su vajadusi või läheb kohe oma standardlahendust pakkuma. Kui sa küsid midagi ja vastuseks saad pikki lõike tehnilisest blabla’st, siis… jah. Hea koostöö algab kuulamisest, mitte sellest, et sulle kohe WordPressi või Drupaliga pähe lajatatakse.
4. Lubadused – kas need on realistlikud?
Kui keegi lubab sulle kahe nädalaga valmivat tipptasemel kodulehte, millel on SEO paigas, konversioonid lakke keeratud ja Google annab automaatselt viit tärni – siis mine kaarega mööda. Või vähemalt küsi, kuidas see kõik võimalik on. Reaalsed tegijad ütlevad ausalt, et asjad võtavad aega, asjad muutuvad ja tulemus sünnib koostöös.
5. Eelarve – mis on hinnasildi taga?
Ära vali odavaimat. Ja ära vali ka automaatselt kalleimat. Millegipärast on mõnedel inimestel vaikimisi arvamus, et kallis on automaatselt kõige parem ja kvaliteetsem. Nope. Küsi mida sa selle hinna eest saad. Kas see sisaldab disaini, arendust, testimist, sisu sisestamist, SEO tehnilist baastööd? Või saad lihtsalt mingi valmis template’i, millele pead ise kõik peale laduma?
Eriti oluline: kas see hind sisaldab hilisemat tuge? Sest koduleht pole asi, mille peale sa ütled „valmis“ ja unustatud. Ta vajab hoolt. Just nagu su taimed (kui sul need veel endiselt elus püsivad).
6. Tugi ja eluiga – kas tegija on homme ka olemas?
Kas tegija on ettevõte või freelancer? Mõlemal on omad plussid. Freelancer võib olla paindlikum ja personaalsem, tihti ka kiirem, aga kas tal on asendaja olemas, kui ta reisile läheb või teise valdkonda suundub? Ettevõttel on tiim ja rohkem struktuuri, aga vahel ka rohkem bürokraatiat. Mõtle, kas sa tahad pikaajalist koostööd või ühekordset suhtlust.
7. Mulje – usalda oma sisetunnet
Kui sa kohtud kellegagi (või isegi lihtsalt kirjutad), siis saad ise ka aru, et tekib mingisugune müstiline sisetunne. Kui inimene tundub usaldusväärne, täpne, selge jutuga ja ei püüa sind ära rääkida vaid päriselt selgitab asju – see on hea märk. Kui ta vastab küsimustele selgelt ja ausalt, siis veel parem.
Kui tekib mulje, et sulle tehakse teene, kui sinuga üldse suheldakse, siis võid ise ka mõelda, kellele sa siin teeneid teed.
Kokkuvõtteks soovitaks, et vali inimest, mitte lihtsalt teenust
Veebilehe loomine on koostöö, mitte toote tellimine. Vali partner, kes tahab sinuga päriselt koos töötada, mitte ainult arvet esitada. Tee tööd partneriga kes hoolib sinu edust ja pingutab sinu edu nimel. Küsi küsimusi. Vaata portfooliot. Suhtle. Ja kui keegi räägib sulle ainult sellest, kui äge kõik saab olema, ilma et ta räägiks ka võimalikest komistuskividest, siis… noh, mõtle veel kord.
Veebilehe tegemine ei pea olema stressirikas. Aga reegline ei ole see stressirikas ainult siis, kui valid endale õige tegija. Ja kui valid valesti, siis tule hiljem Caotica veebile tagasi – küll me siis selle kaose ära klaarime.
Artikli autor:
Martin Palmet
Caotica asutaja, strateeg
Jälgi mind LinkedIn-is →
Kirjutan iga päev veebi, turunduse ja kasvu teemadel.